Kedy meniť pneumatiky za nové

15. 4. 2021

Ako skontrolovať pneumatiky

Kontrolu pneumatík začnite vizuálnou prehliadkou, každú pneumatiku si zo všetkých strán dobre pozrite a hľadajte prasklinky v gume, hrbole a iné nerovnosti. Pokiaľ niečo také objavíte, pneumatika je pravdepodobne na odpis a potrebuje vymeniť.

Kedy a kde sa meria hĺbka dezénu pneumatiky

Ďalším krokom je kontrola minimálnej hĺbky dezénu. Merajte ju pomocou hĺbkomeru v pozdĺžnej drážke, a to minimálne na 2 miestach na jednej pneumatike.

Alternatívou je sledovanie indikátorov opotrebenia, teda značiek, ktoré majú podobu mostíkov alebo číslic. Výrobcovia pneumatík, ako je napríklad Michelin alebo Continental, nimi vybavujú všetky obutia zo svojej dielne.

Pokiaľ neviete, či vaše pneumatiky indikátor majú, pozrite sa na bočnicu a hľadajte značku trojuholníka alebo vyrazený nápis TWI. V tých miestach nájdete v dezéne indikátory.

Ako vidí hĺbky dezénu zákon v ČR a na Slovensku

V Českej republike je stanovená minimálna hĺbka dezénu (u automobilov do 3 500 kg) 4 mm u zimných pneumatík. Na Slovensku sú pravidlá trochu benevolentnejšie a minimálna hĺbka vzorky zimného obutia sú 3 mm. Pri letných pneumatikách sú v ČR aj na Slovensku za jedno a vyžadujú minimálne 1,6 mm.
Dojazdenie pneumatík na doraz se nevypláca, prečítajte si, prečo vymeniť pneumatiky s dezénom pod 3 mm.

Do kedy sú povinné zimné pneumatiky

Zákon ukladá povinnosť mať prezuté na zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca. Na Slovensku sú povinné, keď je na vozovke súvislá vrstva snehu alebo ľadu. V Českej republike je to podobné, zimné pneumatiky sú v tomto období povinné, pokiaľ je splnená jedna z podmienok:
●     na pozemnej komunikácii sa nachádza súvislá vrstva snehu,
●    alebo možno predpokladať, že sa objaví súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza.

Kto šetrí, má za tri

Pri pneumatikách to bohužiaľ neplatí. Veľa vodičov v snahe ušetriť necháva zimné pneumatiky aj v lete. Stačia jednoduché počty. 4 alebo 3 mm v prípade Slovenska mínus 1,6 mm to máme 2,4 alebo 1,4 mm na dojazdenie v lete. Na prvý pohľad to vyzerá ako ekoLOGICKÝ nápad tisícročia, ale dojazdenie odpísaných zimných pneumatík v lete je vhodné len na suchú vozovku, nie do dažďa. 

vzorek pneu

Prečo nejazdiť na zimnom obutí v lete

Je to drahé

Zimné pneumatiky majú gumovú zmes aj dezén vytvorený tak, aby dosahoval najlepšie jazdné vlastnosti na vozovke pri teplote −15 °C až 7 °C. Keď s nimi budete jazdiť po rozpálenej ceste pri teplote 50 °C, pneumatika zmäkne, výrazne sa zvýši jej hlučnosť, valivý odpor a spotreba auta a tiež sa zhorší stabilita pri jazde.

Je to nebezpečné

Zimné obutie to perfektne zvláda na snehu, na ľade i v brečke, ale pri teplotách 30 °C behúňová zmes zmäkne a predĺži sa brzdná dráha vozidla až o niekoľko metrov. Letné pneumatiky sú oveľa bezpečnejšie.

Ako ušetriť na pneumatikách

Pokiaľ vás čaká nákup novej sady a chcete naozaj ušetriť, zamerajte se na výsledky nezávislých testov pneumatík, alebo si nechajte poradiť v pneuservise. 

Takmer každú sezónu sa na horných priečkach objaví dezén z lacnejšej kategórie, ktorý svojimi vlastnosťami s  prehľadom valcuje aj drahších konkurentov. Ďalšou variantou je nákup prémiových pneumatík, ktoré sú síce drahšie, ale majú veľmi dlhú životnosť a znižujú náklady na palivo. 

TIP na záver

Značky Barum a Matador patria medzi lacné pneumatiky, ale svojou kvalitou predčia aj drahšie značky zvučných mien.

Nemáte čas na pozeranie výsledkov  testov pneumatík, napíšte nám, čo by ste radi, na mikona@mikona.sk, poradíme vám s výberom.
 

 


Vyberte preferovanú predajňu
Zatvoriť

Aby sme Vám mohli v tomto eshope ponúknuť kvalitné služby a pokročilé funkcie, využívame cookies. Prehliadaním tohto webu súhlasíte s ich používaním . Pre viac informácií o cookies a ich prípadnom blokovaní navštívte článok ďalšie informácie

Zatvoriť

Chcete si rezervovať termín na sezónne prezutie? Kliknite na REZERVÁCIU.