Účet mám a chcem se prihlásiť
V prípade, že chcete rýchlo vyhľadať požadovaný rozmer, do vyhľadávača zadajte len čísla z požadovaného rozmeru (bez lomítok, pomĺčiek, písmen)
Napríklad hľadám: 195/65R15
Do vyhľadávača zadám: 1956515
Premýšľate, či na pneumatikách odjazdíte ešte jednu sezónu, alebo už potrebujú vymeniť?
Prečítajte si, aká by mala byť minimálna hĺbka dezénu a ako ju správne zmerať. Vyhnete sa
nepríjemným pokutám a budete mať istotu, že jazdíte bezpečne.
Pravidelná kontrola stavu pneumatík je dôležitá, pretože opotrebenie zhoršuje jazdné
vlastnosti vozidla. Tým sa zvyšuje riziko nehody – predlžuje sa brzdná dráha, vozidlo horšie reaguje a pomaly odvádza vodu z dezénu. So zjazdenými pneumatikami neprejdete kontrolou na STK, a naviac môžete dostať pokutu pri cestnej kontrole. V prípade nehody vám poisťovňa ani nepreplatí škodu.
Na Slovensku je minimálna hĺbka dezénu letných pneumatík 1,6 mm. Odborníci ale
odporúčajú vymeniť pneumatiku za novú, keď hĺbka klesne pod 3 mm. Minimálna hĺbka
dezénu zimných pneumatík sú 4 mm. U celoročných pneumatík záleží, kedy na nich jazdíte
– v zime nesmie hĺbka vzorky klesnúť pod 4 mm a v lete pod 1,6 mm.
Ak nedodržíte predpísanú hĺbku dezénu, môžete dostať pokutu až do výšky 400
€ a dostať zákaz šoférovania až na jeden rok.
Hĺbku dezénu si môžete nechať zmerať v každom pneuservise alebo autoservise, zvládnete to i sami, existuje hneď niekoľko spôsobov. Pneumatika býva najviac opotrebovaná zhruba 4 cm od bočnice, merajte teda v týchto miestach. Vždy je ale lepšie spraviť kontrolu na viacerých miestach – zvonku, zvnútra, aj na strede pneumatiky.
TIP: Pred samotným meraním zaparkujte auto na rovnú plochu. Vytočte pneumatiky čo
najviac do strany, aby ste k nim mali dobrý prístup. Očistite ich od kamienkov a ďalších
nečistôt, ktoré by mohli skresliť výsledky merania.
Meranie meračom hĺbky dezénu pneumatík, v skratke hĺbkomerom, predstavuje
najpresnejší a najspoľahlivejší spôsob merania. Naviac je to ľahké a zvládne to každý.
Hĺbkomer zoženiete v každom pneuservise, hobbymarkete i na benzínovej pumpe.
Pneumatiky často bývajú označené takzvanými indikátormi opotrebenia – kontrolnými
bodmi, ktoré, pokiaľ sa zrovnajú s dezénom alebo vymiznú, signalizujú, že je pneumatika
opotrebovaná a musíte ju vymeniť. Tieto miesta sa označujú po obvode pneumatiky ako
TWI (Tread Wear Indicator). Jedná sa o vystúpené znaky, napríklad zimná pneumatika má
často symbol vločky. Pneumatika môže mať v behúni vyrazené také logo alebo čísla, ktoré
sa opotrebením postupne strácajú. Podľa toho potom poznáte, ako na tom vaše
pneumatiky sú.
Ak po ruke nemáte hĺbkomer, vytiahnite z peňaženky pár mincí. Pri kontrole letných
pneumatík siahnite po päť korune. Zasuňte ju do behúňa tak, aby koruna bola hore
nohami. Ak vidíte celé číslo, pneumatiku vymeňte. Pri meraní zimnej pneumatiky zvoľte
päťdesiat korunu (5 mm) alebo dvojeurovku (4 mm). Ak vidíte vnútorný okraj, je
pneumatika zjazdená.
Meranie mince je skôr orientačné a odborníci ho neodporúčajú. Vždy je lepšie overiť hĺbku
dezénu hĺbkomerom. Vzorku kontrolujte aspoň dvakrát ročne – pri prezutí zimných
pneumatík na letné a naopak. Kontrola sa odporúča tiež pred každou dlhšou cestou.
Aj keď je opotrebovaná vzorka najbežnejším ukazovateľom zjazdenej pneumatiky,
zamerajte sa aj na ďalšie varovné signály, že vozidlo potrebuje nové obutie. Prečítajte si,
ako poznať zjazdené pneumatiky, a jazdite bezpečne.
Chcete si rezervovať termín na sezónne prezutie? Kliknite na REZERVÁCIU.