Na hĺbke dezénu záleží! Prečo pneumatiky s dezénom pod 3 mm už radšej vymeniť?

20. 3. 2019

Vyjazdiť pneumatiky úplne „do hladka“ je bohužiaľ stále celkom bežnou praxou mnohých šoférov. V každom prípade je to ale chyba, ktorá vás v tom lepšom prípade môže stáť niekoľko pokrčených plechov. Pozreli sme sa na to, aká hĺbka dezénu je ešte bezpečná a kedy by ste mali pneumatiky už vyhodiť.

Kúpa pneumatík predstavuje pre mnohých motoristov citeľný zásah do finančného rozpočtu. Na druhej strane, kvalitné a správne zvolené pneumatiky majú obrovský význam z hľadiska bezpečnosti a jazdných vlastností. Ak si pred letnou alebo zimnou sezónou poviete, že „ešte túto jednu sezónu vydržia“ a pneumatiky sú zodraté skoro až do hladka, je to chyba a doslova hazard nielen s vašou bezpečnosťou ale aj s bezpečnosťou ostatných účastníkov cestnej premávky.

Čo hovorí zákon

Čo sa týka minimálnej hĺbky dezénu, zákon o cestnej premávke stanovuje minimálnu hĺbku 3 mm pri zimných pneumatikách1,6 mm pri letných pneumatikách. Pozor si však dajte pri cestách do zahraničia. Napríklad v susednom Rakúsku alebo Českej republike platí, že minimálna hĺbka dezénu v prípade zimných plášťov musí byť aspoň 4 mm. Vo všeobecnosti ale môžeme zhrnúť, že čím hlbší dezén, tým lepšie.

Kým v zimnom období oceníte dostatočne hlboký dezén najmä kvôli lepšej trakcii, v lete vám zas pomôže vyhnúť sa aquaplaningu. Ten vás môže poriadne prekvapiť a keďže sa už otepľuje a pomaly sa blíži sezóna prezúvania na letné pneumatiky, zamerali sme sa na to, ako vám dostatočne hlboký dezén môže doslova „zachrániť krk“.

Čo je aquaplaning a ako sa mu vyhnúť

Aquaplaningje stav, ku ktorému dochádza vtedy, keď pneumatika počas jazdy stratí kontakt s vozovkou. Auto vtedy začne na ceste doslova „plávať“, keďže medzi pneumatiku a vozovku sa dostane voda, ktorú na krátky čas nie je kam odviesť. Hlavnými príčinami aquaplaningu je vo všeobecnosti príliš vysoká rýchlosť, mokrá vozovka a v neposlednom rade aj pneumatiky s nedostatočnou hĺbkou dezénu. Dôjsť k nemu pritom môže aj celkom nečakane a o to horší je samotný moment prekvapenia. Stačí aby prudšie popršalo a napríklad cesty s vyjazdenými koľajami v pruhoch zrazu predstavujú značné riziko.

Nechceme vás ale príliš strašiť, vyhnúť sa aquaplaningu nie je žiadna veda, často stačí trochu ubrať plyna netočiť prudko volantom. Okrem správnej techniky jazdy je pri aquaplaningu veľmi dôležitá hĺbka dezénu. Len dostatočne hlboké drážky sa totiž postarajú o optimálne odvádzanie vody medzi vozovkou a pneumatikou. Podľa odporúčaní výrobcov pneumatík práve pri hĺbke dezénu 3 mm už začína pneumatika strácať zo svojej maximálnej priľnavosti na mokrom povrchu.

Hĺbka dezénu výrazne ovplyvňuje aj brzdnú dráhu vozidla

Hĺbka dezénu pneumatiky má veľmi veľký vplyv na brzdnú dráhu na mokrej vozovke. V prípade krízových situácií, kedy naozaj rozhoduje každý meter, určite oceníte každý jeden milimeter dezénu. Za všetko hovorí aj test spoločnosti Continental.

Pri tomto teste bola porovnaná úplne nová letná pneumatika Continental ContiPremiumContact 5 s priemerom 16 palcov s rovnakou pneumatikou, ktorá má hĺbku dezénu 3 mm a 1,6 mm. Rozdiely v brzdnej dráhe sú dosť prekvapivé. Pri brzdení zo 100 km/h rýchlosti na mokrej vozovke má auto s pneumatikou, ktorá má 3 mm dezén dlhšiu brzdnú drahú o 13 metrov, v porovnaní s autom, ktoré má obuté úplne nové pneumatiky. Omnoho výraznejší rozdiel je to ale v prípade pneumatík s dezénom 1,6 mm (zákonom stanovené minimum), ktoré má brzdnú dráhu dlhšiu až o 23 metrov.

Záverom dodajme, že včasná výmena pneumatík so zjazdeným dezénom nie je o prehnanej opatrnosti ale o zodpovednosti voči sebe a zároveň celému okoliu.

 

 


Vyberte preferovanú predajňu
Zatvoriť

Aby sme Vám mohli v tomto eshope ponúknuť kvalitné služby a pokročilé funkcie, využívame cookies. Prehliadaním tohto webu súhlasíte s ich používaním . Pre viac informácií o cookies a ich prípadnom blokovaní navštívte článok ďalšie informácie

Zatvoriť

Chcete si rezervovať termín na sezónne prezutie? Kliknite na REZERVÁCIU.