Najväčší ničiteľ pneumatík - nesprávny tlak.

16. 1. 2017

Tlak vzduchu v pneumatikách výrazne ovplyvňuje bezpečnosť aj peňaženku, mnohí vodiči tomu ale aj tak venujú pozornosť len okrajovo.



Tlak vzduchu v pneumatikách je veľmi dôležitý parameter, napriek tomu podľa preskumov ho má približne polovica vozidiel jazdiacich na cestác nižší ako je potrebné a množstvo vodičov berie túto skutočnosť až príliš ľahkovážne. Výsledkom nesprávneho tlaku v pneumatikách je vyššia spotreba paliva a tiež citeľné zníženie životnosti samotnej pneumatiky. Nesprávny tlak patrí k najväčším ničiteľom pneumatík, ktoré sa pri nesprávnom nahustení podstatne rýchlejšie opotrebúvajú. Vážnym rizikom podhustenia je tiež negatívny vplyv na bezpečnosť jazdy. Vozidlo sa vtedy správa nestabilne a navyše sa pneumatika viacej zahrieva, čo môže v extrémnom prípade spôsobiť až jej náhle roztrhnutie.Každá pneumatika nesie približne štvrtinu hmotnosti vozidla a pri dynamickom zaťažení ešte viac. Kľúčovým nosným prvkom pritom nie je pneumatika, ale práve vzduch v nej. Čím ho je viac, tým vyššia je aj možnosť zaťaženia. Nižší tlak vzduchu v pneumatike však neovplyvňuje len jej nosnosť, teda možnosť zaťaženia vo zvislom smere. Ešte väčším rizikom pre bezpečnosť je jej väčšia poddajnosť (deformácia) v priečnom smere, teda pri zaťažení počas zmeny smeru jazdy.
S poklesom tlaku teda výrazne klesá aj bezpečná rýchlosť v zákrute. Nové vozidlá sú už pár rokov povinne vybavené systémom, ktorý by mal vodiča upozorniť na nebezpečný pokles tlaku vzduchu automaticky. Veľmi podhustené pneumatiky sú navyše rizikom aj pre disky kolies. Pri prejazde cestnej nerovnosti, alebo dokonca len pri vychádzaní na obrubník sa totiž bez dostatočného množstva vzduchu môžu pneumatiky zdeformovať až tak, že už nedokážu vytvoriť potrebnú bariéru a ochrániť disky. V úplne extrémnom prípade sa dokonca môže pneumatika z disku vyzuť. Významnejší pokles tlaku môže zaznamenať aj samotný vodič na odlišnom správaní sa auta.
Podhustenosť zadných pneumatík sa prejavuje najmä nepokojom pri zmene smeru jazdy. V tom horšom prípade dokonca v zákrute stratia priľnavosť, čo spôsobí pretáčavý šmyk vozidla. Menšie množstvo vzduchu v pneumatikách na prednej náprave môže spôsobiť výraznejšie nedotáčavé správanie sa auta. To znamená, že pri jazde v zákrute bude mať už pri nižších rýchlostiach väčšiu tendenciu pokračovať rovno a zhorší sa aj jeho stabilita v priamom smere.


Vyberte preferovanú predajňu
Zatvoriť

Aby sme Vám mohli v tomto eshope ponúknuť kvalitné služby a pokročilé funkcie, využívame cookies. Prehliadaním tohto webu súhlasíte s ich používaním . Pre viac informácií o cookies a ich prípadnom blokovaní navštívte článok ďalšie informácie

Zatvoriť

Chcete si rezervovať termín na sezónne prezutie? Kliknite na REZERVÁCIU.

ad718a05a1d5939b4758f17bbd5417b4