Mýty o zimných pneumatikách

MÝTY O ZIMNÝCH PNEUMATIKÁCH

Mýtus 1: Sú drahé

Pravda: Cenový rozdiel medzi zimnými a letnými pneumatikami predstavuje maximálne 5 %. Dôvodom je, že obsahujú viac prírodného kaučuku, ktorý je drahší ako syntetický.

Mýtus 2: Treba ich len na snehu

Pravda: Zimné pneumatiky zvyšujú bezpečnosť jazdy pri nízkej teplote v akýchkoľvek poveternostných podmienkach, teda aj na suchej vozovke. Používať by sa mali hneď ako teplota klesne pod 7 °C.

Mýtus 3: Hĺbka dezénu je nepodstatná

Pravda: Čím hlbší je dezén, tým majú pneumatiky na zimných vozovkách lepšie vlastnosti. Nezávisle od legislatívy sa preto odporúča, aby zimné pneumatiky mali minimálnu hĺbku 4 mm.

Mýtus 4: Sú nepohodlné

Pravda: Pri moderných pneumatikách väčšina užívateľov nepocíti žiadne rozdiely v komforte. Dokonca aj pri vysokých rýchlostiach na suchých vozovkách sa hlučnosť zimnej pneumatiky takmer vyrovná parametrom letnej.

Mýtus 5: Nie sú pekné

Pravda: Moderné zimné pneumatiky majú príťažlivý dizajn a tiež nie je nutné nasadzovať ich len na oceľové ráfiky. Momentálne sú v ponuke aj špeciálne hliníkové ráfiky pre zimné pneumatiky.

Mýtus 6: Sú pomalé

Pravda: Moderné zimné pneumatiky sú výkonné i počas rýchlej jazdy. Na trhu sú dokonca špeciálne vysokovýkonné zimné plášte určené až do rýchlosti 270 km/h.

Mýtus 7: SUV a 4×4 ich nepotrebujú

Pravda: Aj tieto automobily by mali byť kvôli vyššej hmotnosti vybavené zimnými pneumatikami. Ani pohon všetkých štyroch kolies nemusí pomôcť na snehu a ľade, pokiaľ je automobil vybavený letnými pneumatikami.

Mýtus 8: Nemusia byť na všetkých štyroch

Pravda: Pre dosiahnutie správnych jazdných vlastností je potrebné vymeniť všetky štyri pneumatiky súčasne. Optimálne je používať rovnaký typ a dezén. Použitie rozdielnych typov môže spôsobiť nečakané zmeny v správaní automobilu.

 

AKÚ PNEUMATIKU SI VYBRAŤ...

1. Pri výbere rozmeru by ste mali rešpektovať požiadavku zo strany výrobcu automobilu. Technický preukaz určuje správny rozmer pneumatiky. Nie je to však tabu, keďže samotní výrobcovia používajú pre ten istý model viacero rozmerov diskov a profilov pneumatík.

2. Zohľadniť musíte aj skutočnosť, akú maximálnu rýchlosť dosahuje vaše vozidlo a akú má maximálnu prípustnú hmotnosť. Podľa toho je nevyhnutné vybrať pneumatiku s príslušným rýchlostným a záťažovým indexom.

3. V zime sa odporúča obuť disk o číslo užšou pneumatikou. Teda napríklad nahradiť rozmer 205 rozmerom 195. Zaobíde sa to aj bez výmeny disku. Užšia pneumatika má totiž v zlých adhéznych podmienkach lepší záber, keďže na jej menšiu styčnú plochu s vozovkou pôsobí vyšší tlak.

4. V zime je tiež vhodné zvoliť menší disk a obuť ho pneumatikou s vyšším profilom. Napríklad miesto 17-palcového disku použiť 16 alebo dokonca 15-palcový. Vyššia bočnica plášťa absorbuje lepšie nerovnosti, je odolnejšia voči výtlkom, ľadu či obrubníkom. Chráni tým nielen podvozok vozidla, ale aj samotný disk.

5. Ak sa rozhodnete kúpiť k zimným pneumatikám aj disky, zvoľte radšej plechové. V porovnaní s hliníkovými sú odolnejšie a ak ich aj poškodíte, škoda nie je taká veľká. Ceny plechových diskov sú podstatne nižšie.

6. Voľbou menšieho a lacnejšieho plechového disku a kúpou užšej pneumatiky s vyšším profilom navyše ušetríte. Vykompenzuje vám to cenový rozdiel medzi cenou letnej a zimne pneumatiky. Zimné plášte sú o čosi drahšie z dôvodu vyššieho podielu prírodného kaučuku.

7. Keďže výrobcovia pneumatík ponúkajú v tom istom rozmere rôzne dezény a konštrukcie, je pri výbere veľmi dôležité vedieť, čo od pneumatiky očakávate. Pre športovo založených jazdcov je lepšia športovo orientovaná pneumatika, pre vodičov, ktorí ročne najazdia veľký počet kilometrov, zasa plášť s vyšším komfortom, vyššou životnosťou alebo nižším odporom.

8. Informácie o vlastnostiach pneumatiky môžete získať z nových štítkov, ktoré deklarujú valivý odpor, hlučnosť a brzdnú dráhu na mokrej vozovke. Druhou možnosťou je sledovať podrobnejšie hodnotenia na základe testov, ktoré uskutočňujú niektoré nezávislé organizácie, napríklad nemecký automotoklub ADAC. Tam sa dozviete aj to, ako sa správa pneumatika na snehu či ľade.

 

ČO TREBA MAŤ V ZIME SO SEBOU...

Škrabky
Bez škrabiek sa v zime jednoducho nezaobídete. Ich ceny sa pohybujú od pár centov. Pre bežné osobnévozidlá sú však veľmi praktické škrabky s rukavicou, ktorá vás chráni pred ľadovou triešťou či snehom. Pri minivanoch a vyšších terénnych autách zas oceníte škrabky s teleskopickou rukoväťou a teda väčším dosahom.

Rukavice
Rukavice vám prídu v zime vždy vhod. Načo by ste si ničili tie vlastné, ak si môžete kúpiť špeciálne nepremokavé rukavice do auta, ktorých vám nemusí byť ľúto. Ľahšie s nimi zvládnete čistenie okna, odstraňovanie snehu z karosérie či čistenie parkovacieho miesta.

Lopaty
Lopata v aute má v zime veľké výhody. Napríklad na takej lyžovačke. Pomôže vám omnoho rýchlejšie a komfortnejšie vyhrabať svoje auto spod snehovej nádielky. Pritom lopaty pre motoristov nezaberajú veľa miesta a sú ľahké.

Rozmrazovače
Pri tuhých mrazoch býva niekedy bezmocná aj tá najlepšia škrabka. Pomôžu jej tekuté rozmrazovače. Tie sa však dajú použiť nielen na sklo, ale aj na zamrznuté zámky. Pamätajte však na to, že rozmrazovač zámkov odložený v zamrznutom aute je vám úplne na nič. Tekutý stierač zas odpudzuje vlhkosť z čelného skla. Špeciálny film nanesený na čelnom okne pôsobí na kvapky ako klzisko, z ktorého ich strháva nápor vetra.

Nemrznúca zmes do ostrekovačov
Predávajú sa v rôznych koncentráciách. Na naše pomery postačuje, ak je nemrznúca zmes odolná do –20 °C. Výhodou silných koncentrátov je, že v aute zaberajú menej miesta. Ľahko ich je možné následne zriediť. Ceny nemrznúcich zmesí do ostrekovačov sa zvyšujú priamo úmerne ich odolnosti proti mrazu.

Nemrznúca chladiaca kvapalina
Ak máte chladiacu sústavu dokonale tesnú a koncentrát dostatočne silný, nemali by ste mať problémy s dolievaním chladiacej kvapaliny pred zimou. Pre istotu je však dobré mať vždy so sebou liter rezervnej nemrznúcej chladiacej zmesi. Vyvarujete sa tak rizikových situácií, pri ktorých môže dôjsť k poškodeniu chladiacej sústavy i celého motora. Ceny prípravkov sa líšia najmä podľa renomé výrobcu.

Palivové prísady
Nafta a zima nie sú kamaráti. Ak sa chcete vyhnúť problémovým štartom a nedôverujete kvalite „zimnej nafty“ na čerpacích staniciach, investujte do špeciálnych prísad. Zimné aditíva bránia tvorbe parafínových kryštálov pri nízkych teplotách, obsahujú tiež látky na absorpciu vody a zlepšujú tekutosť nafty až do –33 °C. Podobné prísady existujú aj do benzínových motorov, ale tie nie sú na nízke teploty až také citlivé.

Gumičky do stieračov
Náhradné gumičky do stieračov nie sú veľkou investíciou a pritom vám môžu v zime uľahčiť život. Máločo vás vie totiž rozčúliť viac, ako keď stvrdnuté či opotrebované stierače nedokážu čistiť čelné okno a nechávajú za sebou nepriehľadné plochy. Dobrá rada znie, vyhnite sa kúpe najlacnejších gumičiek, ktoré nie sú odolné proti mrazu.

Gumené rohože
Udržať poriadok v interiéri počas zimy je naozaj problematické, zvlášť ak máte textilné koberce. Proti snehu, vode a blatu sú však dokonale odolné gumené rohože. Dá sa kúpiť kompletná súprava alebo len dvojica predných gumených rohoží, ktorá je finančne výhodná pre tých motoristov, ktorí zadné sedadlá nevyužívajú, alebo len veľmi zriedka.

Snehové reťaze
Reťaze v zime možno vôbec nebudete potrebovať, no v kritických situáciách vám ich budú iní určite závidieť. Cenové spektrum závisí od komfortu obúvania a vyzúvania reťaze. Tie najlacnejšie s manuálnym došponovaním stoja od 30 eur, no reťaze s rýchloupínaním, automatickým došponovaním a rýchloodopínateľným systémom môžu byť drahšie aj viac ako päťnásobne.

Štartovacie káble
Vám môžu v zime uľahčiť život viac, ako si myslíte. Opotrebované akumulátory dokážu totiž pri nízkych teplotách rýchlo stratiť kapacitu alebo odídu celkom nečakane a bez výstrahy. S káblami potom nie je problém naštartovať auto pomocou energie z cudzieho akumulátora. Pravdaže, ak sa nájde ochotný motorista.

Exteriérová clona
Tak ako si môžete v lete chrániť interiér pred prehriatím pomocou interiérovej clony na čelnom okne, tak môžete v zime použiť exteriérovú clonu proti namŕzaniu čelného skla. Ušetríte tým veľa času. Ale pozor, čisté čelné okno nestačí! Očistiť je potrebné všetky okná.

 

ČO SI TREBA VŠÍMAŤ NA AUTE PRED ZIMOU

Pneumatiky
Hoci naša legislatíva vyžaduje povinné použitie zimných pneumatík len na súvislej vrstve snehu a ľadu, pamätajte, že bez nich vystavujete seba aj ostatných vážnemu riziku nehody.Aby ste mali zimné pneumatiky 100% funkčné,ich hlbka dezénu by nemala byť menej ako 4 mm.Zimné pneumatiky pod 4 mm hlbky dezénu by sa mali dojazdiť len v lete.

Brzdy
Brzdy sú synonymom vašej bezpečnosti. Kontrola ich účinku na valcoch nie je nijaký luxus. Nesúmerný účinok bŕzd na ľavej a pravej strane vozidla vás totiž môže doviesť na klzkom zimnom povrchu k nebezpečnému šmyku. Okrem kontroly rovnomernosti brzdného účinku je vhodné skontrolovať hrúbku brzdového obloženia a skontrolovať bod varu brzdovej kvapaliny. Ak je nižší ako 130 °C, treba ju bezpodmienečne vymeniť.

Rezerva
Kontrola stavu rezervného kolesa určite nezaškodí. Najmä ak sa chystáte na lyžovačku do zahraničia. Bez rezervy vás musia odtiahnuť, a to niečo stojí. Lenže aj dobrá rezerva vám je nanič, ak zrazu zistíte, že nemáte zdvihák či často stratený nadstavec na bezpečnostnú skrutku.

Riadenie
Cez zimu dostane riadenie poriadne zabrať. Nevibruje váš volant? Ak áno, skontrolujte vyváženie kolies a geometriu prednej nápravy. To by ste mali urobiť tak či tak, veď nastavenie geometrie sa odporúča podstúpiť po každých 10-tisíc kilometroch. Kolesá vám zas vyvážia pri výmene pneumatík.

Svetlá
Povinné celoročné svietenie a krátke zimné dni vystavia svetelnú sústavu auta vyššej záťaži. Kontrola nastavenia sklonu a funkčnosti svetiel je veľmi dôležitá. A to aj preto, aby ste neoslepovali iných vodičov. Zvlášť ak zasnežené, zľadovatené či mokré cesty spôsobujú množstvo odrazov. Nezabudnite mať vždy pri sebe náhradné žiarovky, i keď pravdupovediac, ich výmena v moderných autách je poriadnym rébusom.

Motor
Kontrola množstva a koncentrácie nemrznúcej zmesi v chladiacej sústave motora je pred zimou veľmi dôležitá. V prípade zamrznutia nedostatočne koncentrovanej zmesi vystavujete poškodeniu motor aj chladiacu sústavu. Bod tuhnutia chladiacej kvapaliny vám preveria v servise pomocou refraktometra. Príliš koncentrovaná kvapalina môže byť však tiež nebezpečná. Hlavne pri starších vozidlách, pretože pôsobí agresívne na hadice či vodné čerpadlo. V našich podmienkach stačí, ak je kvapalina odolná do –25 stupňov Celzia.

Ostrekovač
Skontrolujte funkčnosť ostrekovača, ale aj to, či máte v ostrekovači dostatok nemrznúcej kvapaliny. V zime ste bez nej prakticky bezmocní. Nešetrite a majte pri sebe aspoň jedno náhradné balenie. Najlepšie koncentrát, ktorý nezaberie veľa miesta. Vhodné je i nastavenie dýz ostrekovača, ktoré sa v zime správajú so zimnou zmesou trochu inak. Koncentrácia kvapaliny ostrekovača by mala byť v našich podmienkach odolná do –20 stupňov Celzia.

Stierače
Poškodené gumičky stieračov vás môžu doviesť v zime priam k zúrivosti. Nezotreté plochy znižujú viditeľnosť a bezpečnosť jazdy. Vyvarujte sa však kúpe lacných gumených líšt, ktoré fungujú prvú polhodinu. Radšej investujete pätnásť eur do gumičiek renomovaných výrobcov, ktoré sú aj pri nízkych teplotách dostatočne pružné. Moderné stierače sú dnes vybavené integrovaným indikátorom opotrebenia. Ak sa modrá farba gumy zmení na červenú, je čas na výmenu.

Akumulátor

Nízke teploty sú pre batériu veľkou záťažou. Pomôžte jej aspoň očistením a konzerváciou pólových vývodov. Nezaškodí kontrola dobíjania. Ak je akumulátor v zlom stave, určite ho vymeňte. Od jeho schopností je závislá celá elektrická sústava. Ani moderné gélové bezúdržbové batérie nie sú bezproblémové. Najmä preto, že v bežných podmienkach nemusia vykazovať zlý stav, len čo však klesne teplota, odídu takpovediac okamžite. Zistiť skutočný stav takého akumulátora je možné len v servise.

Podvozok
Pri zimnej prehliadke by nemala chýbať kontrola stavu ochranného náteru podvozku ale aj tesniacich prvkov hnacej časti vozidla. Ich poškodenie môže spôsobiť rýchlu koróziu plechu ale aj opotrebenie kĺbov, pretože v zime sú spodné časti vozidla vystavené agresívnej posypovej soli a mechanickým „útokom“ rôznych posypových materiálov

 

AKO JAZDIŤ NA ZIMNÝCH CESTÁCH

Opatrnosť
Na cestu v zimnom počasí si vyhraďte viac času, aby ste sa nedostali do stresu.

Pred jazdou sa postarajte o to, aby ste nemali na oknách námrazu. Očistiť škrabkou treba nielen čelné okno, ale aj bočné pre výhľad do spätných zrkadiel. Nezabudnite ani na zadné okno. S tým vám pomôže vyhrievanie.

Ak je auto zasnežené, odstráňte sneh z celej karosérie, aby sa vám pri brzdení nezošuchol zo strechy na predné okno, ale aj preto, aby ste odletujúcimi kusmi snehu či ľadu nespôsobili nepríjemnosti iným vodičom.

Rešpektujete svoje schopnosti a s rezervou berte schopnosti ostatných vodičov. Udržujte väčší odstup od vozidiel pred vami. Jazdite pomalšie, vyvarujte sa prudkej akcelerácie, náhleho brzdenia a prudkých zmien smeru jazdy.

Brzdenie
Pred samotným brzdením sa snažte odhadnúť brzdnú dráhu aj s dostatočnou  rezervou. Snažte sa využívať nielen pedál brzdy, ale aj brzdný účinok motora. Brzdite pozvoľne, aby nedošlo k     zablokovaniu kolies a strate kontroly nad vozidlom.

Ak sa kolesá zablokujú, okamžite uvoľnite brzdový pedál, aby sa trakcia obnovila a potom brzdite znovu. Ale pozor, čo najplynulejšie! Aj za takýchto okolností sa snažte brzdiť stále motorom, teda nevyšliapnite spojkový pedál. Vodiči s ABS to majú jednoduchšie, maximálnu mieru brzdenia bez zablokovania kolies za nich odhadne elektronika.

Pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň, ako by ste použili pri suchom počasí. To vám umožní naplno využiť brzdný účinok motora.

Rozjazd a akcelerácia
Aby bolo riziko preklzu pri rozbehu čo najnižšie, je potrebné akcelerovať čo najplynulejšie. Ak začnú hnané predné kolesá preklzávať, stáva sa vozidlo smerovo neovládateľné. Pri zadnom náhone má zas vozidlo tendenciu vychýliť zadnú časť do boku. V takomto prípade uberte plyn, aby sa obnovila trakcia.

Pri jazde do svahu zaraďte radšej vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia. Vodiči s protipreklzovým systémom TCS to majú opäť jednoduchšie, o pribrzdenie preklzujúcich kolies sa postará elektronika.

Prejazd zákrutami
Pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy! Samotný prejazd zákruty by mal prebehnúť konštantným plynulým pohybom volantu, aby ste zmenou polomeru nezvyšovali riziko vzniku priečneho šmyku.

Ak to nie je nevyhnutné, v zákrute už nebrzdite ani nepridávajte.

Ak predné kolesá stratia pri prejazde zákrutou trakciu (nedotáčavý šmyk), okamžite uvoľnite pedál plynu bez vyšliapnutia spojkového pedála, aby sa trakcia obnovila, a mierne uvoľnite riadenie.

Ak vozidlo s predným náhonom stratí stabilitu na zadných kolesách (pretáčavý šmyk), ale trakcia predných kolies je v poriadku, je nutné okamžite mierne pridať plyn a otočiť voľantom v smere vychálenia zadných kolies. V žiadnom prípade nesmiete brzdiť, pretože by sa tým nerovnováha ešte zvýšila. Pri zadnom náhone treba plyn, naopak, ubrať, aby ste zadnú časť ešte viac nevychýlili.

Majitelia áut vybavených elektronickým stabilizačným systémom ESP (ESC, VSC…) to majú jednoduchšie, o všetko sa postará elektronika.

 

AKO SPRÁVNE ZVOLIŤ PNEUMATIKY A DISKOVÉ KOLESÁ

Pneumatiky pre daný typ vozidla určuje vždy výrobca vozidla v spolupráci s výrobcom pneumatík, pričom je prípustné používať pneumatiky s vyššími kategóriami rychlostí, napr. ‘H’ miesto ‘S’. Rovnako tak je povolený aj vyšší index nosnosti, napr. 82 miesto 80. Pri zmene plášťa za iný rozmer je treba dodržať zákonné predpisy, t.j. zmena musí byť zaznamenaná v technickom preukaze vozidla.

Optimálne jazdné vlastnosti vozidla možné dosiahnuť len s pneumatikami rovnakého druhu. To znamená, že na vozidle môžu byť (s výnimkou núdzového dojazdu) súčasne použité len pneumatiky rovnakého rozmeru a konštrukcie, pričom na rovnakej náprave môžu byť tzv. rovnaké pneumatiky (t.j. pneumatiky rovnakého rozmeru, konštrukcie, druhu dezénu a značky). Konstrukciou osobných plášťov v tomto prípade je myslená konštrukcia diagonálna, radial-textil (kostra i nárazník sú z textilných kordov) a radial-steel (kostra – textilní kord, nárazník – oceľový kord). Vzájomná kombinácia plášťa týchto konštrukcií na vozidle nie je dovolená. Ďalšie podrobnosti viď Vyhláška Ministerstva dopravy o schvaľovaní technickej spôsobilosti a technických podmienkach prevádzky cestných vozidiel na pozemných komunikáciách č. 102/95 Sb., § 37.

V prípade zimných pneumatík M+S doporučujeme z bezpečnostných dôvodov používať tieto vždy na celom vozidle, nielen na jednej náprave. Vzájomnou kombináciou zimných pneumatík s letnými možno akceptovať len v prípade, kedy zvyšková hĺbka drážky zimného dezénu < 4 mm, t.j. hranica, kedy zimná pneumatika stráca svoje špeciálne zimné vlastnosti.

Zmena plášťov si vyžaduje veľmi často aj zmenu diskových kolies. Preto aj voľbu diskových kolies je treba prevádzať podľa doporučení výrobcu a ich zmenu rovnako zaznamenať v technickom preukaze vozidla.

Zdroj: www.barum.cz

 

SLOVNÍK ZÁKLADNÝCH POJMOV KOLIES AUTA

Diskové koleso
nerozoberateľné koleso zostávajúce z ráfiku a disku

Ráfik 
časť kolesa, na ktorú sa nasadzuje plášť

Disk kolesa 
časť kolesa, ktorá je spojovacím prvkom medzi hlavou kolesa a ráfikom

Okraj ráfiku 
časť ráfiku, ktorá zaisťuje bočnú operu pre pätku plášťa

Dosadacia plocha 
časť ráfiku, na ktorej je usadená pätka plášťa (u bezdušových ráfikov je súčasťou tejto plochy tzv. bezpečnostný profil zabraňujúci zošmyknutiu pätky plášťa z ráfiku)

Prehĺbenie 
časť ráfiku umožňujúcu montáž a demontáž plášťa cez okraj ráfiku

Zális 
vzdialenosť roviny súmernosti ráfiku od dosadacej plochy disku; podľa konštrukcie kolesa môže byť kladný, záporný nebo nulový

Menovitá šírka ráfiku 
vzdialenosť roviny súmernosti ráfiku od dosadacej plochy disku; podľa konštrukcie kolesa môže byť kladný, záporný nebo nulový

Menovitý priemer ráfiku 
priemer ráfiku v palcoch meraný v oblasti dosadacej plochy pätky plášťa

Zdroj: www.barum.cz

 

 

 


Vyberte preferovanú predajňu
Zatvoriť